به گزارش راهبرد معاصر مجید انصاری نماینده ممسنی در پاسخ به پرسش برخی از فرهنگیان حوزه انتخابیه با موضوع طرح رتبه بندی معلمان گفت: مجمع نمایندگان فارس موافق این طرحند و در مجلس پیگیر آن هستند.به گفته او مجلس در رابطه با حل مشکلات فرهنگیان پیگیر است و علاوه بر طرحی که درباره رتبه بندی فرهنگیان آماده شده، از دولت نیز برای رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان مطالبه می کند و بر فعالیت مسئولان امر نظارت دارد. انصاری درباره تامین بودجه این طرح، اجرای بند هفت و پرداخت حقوق و مزایا متناظر با ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها گفت: در این باره نگرانی هایی وجود دارد که مجلس تمام تلاش خود می کند تا بودجه تامین شود و در این رابطه در حال رایزنی با دولت است. مجمع نمایندگان فارس به طور جد پیگیر این موضوع است و از کمیسیون آموزش نیز پیگیری ها را انجام خواهیم داد تا این طرح متناسب با بودجه اجرا شود و بهبودی در وضعیت معیشتی فرهنگیان به وجود آید.
مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نقدهایی را به لایحه رتبه بندی معلمان وارد دانشته و معتقد است این لایحه باید به کمیسیون برگشته و ایردات آن حذف شود. به گفته او ایراد اول مربوط به ماده ۳ است و باید اسامی معلم پایه ، معلم ارشد ، معلم خبره ، معلم سرآمد و استاد معلم تغییر یابد. استاد معلم به گونه ای است که گویا استاد یک چیز خاصی است و معلم آرزو دارد به آن برسد ، در حالی که این واژه در دانشگاه یا حوزه مورد استفاده قرا رمی گیرد و اسامی باید معلم یار ، معلم پایه ، معلم ارشد و معلم ممتاز و معلم سرآمد تغییر کند. ادامه ایرادات ویس کرمی به قرار زیر است:
ماده ۴:معلمان با مدرک کارشناسی و پایین تر معلم پایه محسوب می شوند و باید تکلیف شروع رتبه بندی و مدارک زیر کارشناسی رو تکلیفش روشن شود. هدف رتبه بندی تفکیک جایگاه دانشی معلمان است، پیشنهاد دادیم رتبه معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از معلم پایه و معلمان زیر کارشناسی از معلم یار شروع شود و بعد قابل افزایش و بالاتر رفتن رتبه باشد.
ماده ۵: در ماده ۵ پیشنهاد داده ایم آنهایی که از قبل در استخدام آموزش و پرورش بوده اند، رتبه های آنها قابل افزایش است .
ماده ۶: در این ماده گفتیم، دوره توقف برای معلمان مناطق محروم ۴ سال باشد ، برای اینکه به تشویقی برای این معلمان تبدیل شود.
ماده ۷: حساس ترین ماده برای ما ماده ۷ است. این بند تعیین کننده میزان حقوق ناشی از رتبه بندی است. این بند متاسفانه دو رتبه از دانشگاه رو در نظر گرفته که هر دو تقریبا حذف شده اند. آموزشیار همان لیسانس های و مربی ها فوق لیسانس های دانشگاه بودند.اشکال اول این است که خود لیسانس رو با زیر لیسانس نظیر کاردانی و دیپلم یکسان در نظر گرفته است. اشکال دوم فوق لیسانس و دکتری رو همتراز و هم سطح دانسته است. اشکال بعدی اینکه به ازاي هر رتبه درصدی به حقوق اضافه میشود و بخشی از رتبه بندی قانون مديريت خدمات کشوری است .اشکال دیگر اینکه یک معلم با هر مدرکی میتواند سرآمد یا ممتاز باشد. اشکال چهارم قطع مدرک و رتبه است.
اصغر سلیمی درباره "طرح نظام رتبه بندی معلمان" و مطالبه این قشر برای تحقق آن، اظهار کرد: معلمان زیرساختهای فرهنگی کشور را به وجود میآورند به همین دلیل توجه به آموزش و پرورش باید از اولویتهای اصلی دولت باشد و قطعا اگر میخواهیم آینده کشور و توسعه آن تضمین شود باید به پدیده آموزش و معیشت معلمان نگاه ویژه داشته باشیم به طوری که یک معلم نباید هیچ دغدغه مالی داشته باشد.وی افزود: معلمان نسل آینده کشور را تربیت میکنند به همین دلیل یک معلم نباید دغدغهای به جز آموزش و تربیت دانش آموزان داشته باشد. حقوقی که هم اکنون معلمان دریافت میکنند به هیچ وجه جوابگوی مخارج زندگی آنان و تورم فعلی نیست پس باید یک طرح جامع برای حل این مشکل داشته باشیم.
نماینده مردم سمیرم در مجلس، تصریح کرد: مجلس و دولت به دنبال این هستند که بحث رتبه بندی معلمان را به یک وضعیت مناسب برسانند. به همین دلیل کمیسیون آموزش جلسات زیادی در این باره تشکیل داده و پیگیریهای لازم را با حمایت رئیس مجلس انجام داده است. امیدواریم دولت هرچه سریعتر وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند تا با هماهنگی و هم افزایی مجلس و وزارت آموزش و پرورش طرح نظام رتبه بندی معلمان را محقق کنیم تا فرهنگیان به حق خود برسند.سلیمی ادامه داد: هم اکنون مشکل اصلی بر سر راه رتبه بندی معلمان نبود اعتبار و بودجه کافی برای اجرای آن است. با شرایط اقتصادی کشور باید منابع مالی اجرای این طرح مشخص شود و دولت اگر بتواند منابع مالی طرح را تعیین کند رتبه بندی معلمان محقق میشود. شورای نگهبان طرحهایی را که منابع مالی مشخصی ندارند رد میکند به همین دلیل دولت باید منابع مالی طرح رتبه بندی معلمان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه مشخص کند تا تصمیم گیری راحت شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح نظام رتبه بندی معلمان، هر فرهنگی متناسب با سابقهای که دارد ارتقا پیدا و حقوقهای آنان به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند به طوری که تقریبا ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها را دریافت میکنند. معتقدم با توجه به تلاشهایی که در حال انجام است منابع مالی اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۱ تعریف میشود که در این صورت در برنامه هفتم توسعه، مجلس رتبه بندی معلمان را به عنوان یک برنامه پنج ساله تصویب میکند.
علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان زنده یاد دکتر محمود افشار با اشاره به اینکه امیدوارم با شروع واکسیناسیون عمومی در کشور، آموزش و پرورش بار دیگر به چرخ اصلی خود برگردد، گفت: مجلس تمام قد در خدمت دستگاه تعلیم و تربیت است و لایحه رتبهبندی معلمان، 11 مهر به بعد خارج از نوبت بررسی و با قید فوریت در مجلس تصویب خواهدشد.
تامین اعتبار و بودجه مورد نیاز به یکی از چالش های اصلی لایحه رتبه بندی معلمان تبدیل شده است. این لایحه س از تصویب کلیات، در خرداد ۱۴۰۰، جهت بررسی جزئیات، به کمیسیون آموزش محول شد؛ در این کمیسیون، تغییرات زیادی در لایحه اولیه صورت گرفت. از جمله این که ماده ۷ به حالت حداقل ۸۰ درصد همترازی با اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مبدل شد. اما بعدها عدم تامین اعتبار بودجه ماده 7 به یکی از چالش های اصلی تبدیل شد. امروز هم منادی رئیس کمیسیون در شبکه خبر اعلام کرده است که اجرای رتبه بندی با بودجه تغییر می کند و اگر قرار باشد اعضا بر موضوع 80 درصد عیات هلمی اصرار کنند با موضوع در صحن مورد بررسی قرار گیرد. با این حال به گفته او اگر حقوق رسمی معلمان ۲۵ درصد افزایش یابد، به حقوق آنها یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اضافه می شود. اما اگر این رقم ۵۰ درصد افزایش یابد معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده خواهد شد. در نهایت در صورتی که ۸۰ درصد به حقوق فرهنگیان اضافه شود، دریافتی آنها ۳ تا ۵ میلیون تومان بر اساس رتبه شان افزایش خواهد یافت.